Safari 4 tabs

De nieuwe tabs in Safari 4 zorgen nogal voor wat ‘opschudding’ in de mac community. Veel mensen hebben moeite met de verplaatsing van de tabs naar de bovenkant van het scherm. Veel argumenten kloppen wel, maar ik denk dat de grootste irritatie voortkomt uit het feit dat de tabs zich anders gedragen dan in andere applicaties..

In elke browser hebben tabs een standaard breedte, die kleiner wordt als er veel tabs aanwezig zijn.In Safari 4 verspreiden tabs zich over de hele breedte van het venster, dit zorgt voor verwarring en in eerste instantie weet je dus bij het openen van nieuwe tabs, niet waar de tab die je zoekt is. Ook als je al een aantal tabs open hebt waar je tussen wisselt, en vervolgens open je een nieuwe tab, dan verschuiven de tabs en worden ze minder breed, waardoor er een heel nieuw visueel overzicht ontstaat.

Bron: Cocoia Blog

Bron: Cocoia Blog

Safari lijkt het idee van tabs aan de bovenkant grotendeels gekopieerd te hebben van Google’s Chrome browser. Deze browser heeft wel tabs met standaard breedte, die bij meerdere tabs steeds kleiner worden. Foutje bij Chrome is dat als er extreem veel tabs geopend worden, de tekst op tabs niet meer zichtbaar wordt en je heel veel kleine bergjes krijgt. Safari lost dit mooi op door een extra knop aan te bieden als er teveel tabs zijn. Onder deze knop staan alle overige tabs verborgen.

Mijn voorstel is om de tabs van Safari 4 ook een standaard breedte te geven.. Ik heb even een voorbeeldje in elkaar geknutseld:

Klik op het plaatje voor een grote versie

Klik voor een grote versie

Dit draagt bij aan een intuïtiever gevoel van de locatie van een tab en er kan dus sneller gewerkt worden.

4 Reacties op “Safari 4 tabs

  1. Wat ik vooral irritant vind is dat als ik met mijn muis het van venster wissel dat ik dan op een tab klik. Terwijl ik alleen van venster focus wil wisselen wissel ik dan dus ook van tab. Er is dus geen ruimte in de titlebar meer om op te klikken om focus van dat venster te krijgen.. terwijl dat in jouw mockup en in chrome wel is.
    Nouja dan nog maar meer command+tab en command+~ gebruiken..

  2. ik weet ook niet hoe je een tab van het ene safari venster in een ander safari venster kan slepen

  3. Ik heb inderdaad ook problemen met de beta versie van Safari 4. o.a. de tabs laat haar wensen over, maar ook de eenvoud mis ik. Heb vandaag ook gelijk van me mooie Macbook gehaald en weer terug gegaan naar Safari 3. Op een of andere manier voel het niet meer als “de” Safari die ik van Apple gewent was. Visueel ziet het er net iets anders uit door die tabs boven ipv onder te plaatsen. Ik ben een voorstander om de eenvoud van Safari 3 te behouden en enkel de technische vooruitgangen te implanteren in de nieuwe versie. Zoals Apple dat aangaf bij het bekent maken van Snow leopard. Waar ik overigens een grote voorstander van ben want dan heb ik een reden om een nieuwe Apple notebook te kopen. :)

  4. Ik wil overigens nog 1 ding kwijt en dat is dat ik voor de eerste keer in anderhalf jaar tijd dat ik met Mac os x werk heb gevloekt tegen me MacBook. (Ik heb hem nog bijna niet het raam uit gegooid) Moet me erg terug denken aan de periode dat ik nog in de Windows dynastie werkte.
    Tijdens het uninstallatie van beta safari 4 liep mijn macbook dus vast en starten ook niet meer op. Ben toen 4 uur bezig geweest om te achterhalen waar het aan lag en heb uiteindelijk maar een herstart van me Leopard software gemaakt. Dit is de eerste windows trekje wat die beta versie van Safari 4 me heeft gegeven.

Plaats een reactie